Pelatihan Digital Marketing Dengan Optimalisasi Seller Center Pada Marketplace Shopee Untuk UMKM Kampung Jahe Merah Kecamatan Rungkut Kota Surabaya

Authors

  • Novianto Eko Nugroho Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia Surabaya
  • Pontjo Bambang Mahargiono Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia Surabaya
  • Ikhsan Budi Riharjo Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia Surabaya
  • Djawoto Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.56606/hikmayo.v4i1.279

Keywords:

Digital Marketing, MSMEs, Shopee, Training, Skills, Optimization, Sales Performance

Abstract

This community service initiative aims to improve digital marketing skills for MSMEs in Kampung Jahe, Kedung Baruk, Surabaya. MSMEs have an important role in the local economy, but many do not understand digital marketing strategies, especially in using the Shopee platform to increase sales. This activity aims to provide practical training and assistance through optimizing seller centers on the Shopee platform, so as to increase online transactions, sales, and competitiveness of MSMEs. The implementation method includes workshops and practical training sessions starting from identifying the needs of MSMEs, counseling, demonstrating the use of the platform, direct assistance, to evaluation and monitoring to measure the effectiveness of the program. Initial assessments showed a significant knowledge gap on digital marketing among participants. Through this training, participants are expected to understand and apply digital marketing techniques effectively to increase product sales. The program is also committed to ongoing support to help MSMEs adapt to evolving digital marketing trends. With a systematic and comprehensive approach, this initiative is expected to empower MSMEs in Kampung Jahe Merah to be more competitive, develop sustainably, and have a positive impact on the welfare of the local community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alamin, Zumhur, Sutriawan Sutriawan, Fathir Fathir, and Khairunnas Khairunnas. (2023). “Perkembangan E-Commerce: Analisis Dominasi Shopee Sebagai Primadona Marketplace Di Indonesia.” J-ESA (Jurnal Ekonomi Syariah) 6(2):120–31.

Artaya, I. Putu, and Tubagus Purworusmiardi. (2019). “Efektifitas Marketplace Dalam Meningkatkan Konsentrasi Pemasaran Dan Penjualan Produk Bagi Umkm Di Jawa Timur.” Ekonomi Dan Bisnis, Universitas Narotama Surabaya 1(10).

Chaffey, D, dan F. Ellis-Chadwick. (2019). “Digital Marketing.” Editorial Pearson.

Dindaputri, Z. N. (2024). “Efektivitas Program E-PEKEN Bagi Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Kota Surabaya.”

Kotler, P. (2019). Marketing Management. 15th ed. USA: Pearson Pretice Hall Inc.

Kurniawan, N. (2021). “Pemanfaatan Digital Marketing Dalam Meningkatkan Penjualan UMKM Di Kabupaten Siak.”

Naimah, R.J, Wardhana, M. W, Haryanto, R, dan Pebrianto, A. (2020). “Penerapan Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran UMKM.” Jurnal IMPACT: Implementation and Action 2(2):119–30.

Natania, A. T, dan Dwijayanti, R. (2024). “Pemanfaatan Platform Digital Sebagai Sarana Pemasaran Bagi UMKM.” Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN) 1–8.

Nisa, A, dan Misidawati, D. N. (2024). “Pemanfaatan Digital Marketing Dalam Meningkatkan Penjualan Produk Umkm Di Indonesia.” Sahmiyya: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis 184–90.

Nugroho, N.E, Cahyono, K.E, dan Suryawirawan, O.A. (2021). “Pemasaran Online Dengan Memanfaatkan Market Place Dan Strategi Meningkatkan Penjualan Di Masa Pandemi Covid 19 Di SMK IPIEMS Surabaya.” Jurnal Abadimas Adi Buana 5(01):100–107.

Oribel, F, Izaak, W.C, Eka, F.A, Mawarni, N.D, Rosyidah, F.I, dan Putra, N.P. (2022). “Optimalisasi Media Promosi Digital Sebagai Strategi Pemasaran Wisata Terpadu Umkm Kendangsari, Surabaya.” Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat 5(2):175–81.

Pratama, Z.A.Bagus, Iswati, I, dan Fitriyasari, A. (2024). “Pengaruh Media Sosial Dan Strategi Pemasaran Digital Terhadap Peningkatan Penjualan Pada Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah (UMKM) Di Surabaya Selatan.” Jurnal Manuhara?: Pusat Penelitian Ilmu Manajemen Dan Bisnis 2(4).

Pratiwi, I.Putri, Soenarjanto, B, dan Widodo, D. (2020). “Strategi Pemberdayaan UMKM Pada Dinas Koperasi Dan UMKM Kota Surabaya.” Jurnal Penelitian Administrasi Publik 6(2):6.

Pulizzi, J. (2014). Epic Content Marketing. McGraw-Hill Publishing New York, NY, USA.

Sagita, N.G, Kartikasari, M, Asyrofi, M.H, dan Hayati, K.R. (2022). “Optimalisasi Digital Marketing Untuk Pengembangan Umkm Kelurahan Kebonsari Kecamatan Jambangan Kota Surabaya.” Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia 2(4):1325–32.

Solomon, M.R., dan Tuten, T.L. (2017). “Social Media Marketing.” Social Media Marketing 1–448.

Spencer, S, Stricchiola, J, Eric, E, dan Fishkin, R. (2015). The Art of Seo: Mastering Search Engine Optimization. O’Reilly.

Sugiyanti, L, Rabbil, M.Z, Oktavia, K.C, dan Silvia, M. (2022). “Strategi Pemasaran Digital Untuk Meningkatkan Penjualan UMKM.” Masarin 1(2):100–110.

Tirtajaya, A. (2021). “Upaya Dinas Koperasi Dan UMKM Kota Surabaya Dalam Membangkitkan Dan Mengembangkan Kampung Binaan.”

Tjiptono, F. (2019). “Strategi Pemasaran . Penerbit Andi.”

Wijoyo, A, Nasution, A.S.M, Larasati, D.T, Gustiara, D, dan Hilal, W.N. (2023). “Upaya Pengembangan Dan Peran Sistem Informasi Manajemen Dalam E-Commerce Shopee.” TEKNOBIS: Jurnal Teknologi, Bisnis Dan Pendidikan 1(2).

Wusqo, A.U, Fridayanti, B.E, dan Aisyah, S. (2023). “Pengembangan Dan Pendampingan UMKM Dompet Kulit Melalui Digitalisasi Marketing Berbasis Marketplace Shopee Untuk Menunjang Pemasaran Dan Peningkatan Penjualan.” JPPM (Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat) 7(1):43–49.

Downloads

Published

2025-04-16